Idre'08

Fredag, den 8. februar

2008-02-10 19:54:55
Afgang fredag, den 8. februar. Vi kom afsted ca. 17 og kørte til Göteborg for overnatning i "Formule 1"-hotellet der. Vi ankom ca. 20:30.

Søren havde tilbragt den forgangne uge i sengen, eller i hvert fald hjemme, pga en hårdnakket influenza, som bl.a. medførte blokering af fordøjelsesfunktionen, hvilket igen medførte dårlig eller ingen søvn. En kort arbejdsdag fredag gik nogenlunde.

"Formule 1" -hotellet var ok, specielt til prisen: SEK 380 for os alle tre.

Lørdag, den 9. februar

2008-02-11 20:35:17
Vi havde anskaffet nyt navigationsudstyr - Garmin Nüvi 250 - og den blev sat på en hård prøve, da vi skulle forlade Göteborg. Vi da forkert et par gange, men endte dog med at komme rigtigt ud. Det gamle navigationssystem tiltalte os på ravjysk, det nye taler til os på københavnsk og med stor autoritet. Ruten gik over følgende hovedpunkter: Vi fulgte Vänerns vestbred ad E45 (Mellerud - Åmål - Säffle - Grums) og nordpå - stadig ad E45 til Sunne.

Lige syd for Sunne tog vi diesel på og spiste varm mad i Rottneros Värdshus. Ingrid fik en vegetarret med ris, Nikolaj fik spaghetti med kødsovs og Søren fik dagens ret, som var en vildtragout. Sidstnævnte var overraskende god. (Første rigtige måltid i en uge, for Sørens vedkommende).

Fra Sunne - stadig ad E45 - til Torsby og Stöllet. I Malung drejede vi fra E45 til venstre nordpå ad 297/71 langs Västerdalälven via Lima og Sälen til Särna. Her drejede vi til venstre ad 70 de sidste ca. 30 km til Idre.

Vi havde hørt, at der var faldet masser af sne i Idre, men på turen derop havde vi svært ved at tro det. Det var meget småt med sne indtil de sidste 100 km. Men da vi nærmede os Idre, var det klar frost og masser af sne.

Vi ankom som planlagt til Idres Shell-tank, hvor vi fik nøglen udleveret til hytten. Hytten ligger umiddelbart sydvest om byen, lige syd for Sörelven. Hytten ligger meget mere afsides end den, vi havde sidste år. Det tegner godt.

Nikolaj og Søren måtte tilbage til byen for at se, om der var noget trådløst netværk at finde. Vi fandt et enkelt netværk og fik checket mails!

Søndag, den 10. februar

2008-02-10 22:44:54

Efter en kold og klar nat, startede morgenen - og det meste af dagen i øvrigt - med at være grå.Op ad dagen blev det faktisk tøvejr.

Først et par billeder fra vores superhus:

Efter en tur i ICA-supermarked, lejede vi ski hos den lokale "skidudhyrning". Og derefter to vi op til Idre fjäll, hvor alle de gode langrendsløjper går fra.

Det lykkedes trods lidt begyndervanskeligheder at komme i gang, og vi gennemførte en nybegynderløjpe 2 gange. Og så tog vi på italiensk restaurant og fik pastaretter.

Nikolaj og Søren kørte Idre tyndt for "åbne" trådløse netværk, og fandt også et par stykker. Hvis denne dagbog kan læses, før vi er hjemme, skyldes det, at det lykkedes at bruge de "ulovlige" netværk.

Mandag, den 11. februar

2008-02-11 19:07:25

Nu kom solen, og vi vovede os igen frem fra dynerne. Vi tog en lidt mere avanceret løjpe, denne gang 5,5 km ("platten 2" - se illustration). Vi havde lidt ømme inderlår, men det var hurtigt glemt.

Om aftenen pastaret. Til aften: minus 13 grader.

Tirsdag, den 12. februar

2008-02-13 15:55:59

I dag stod den på "Burusjöspåret". Ses på kortet med den rød-hvide signatur. Den passerer vejen, som ses til venstre på kortet. Ialt 15 km.

Det var en meget lang og anstrængende tur. Vi besøgte et vaffelbageri på vejen. Og vi blev passeret af mange løbere, som mindede os om, hvad vi mangler i teknik og øvelse. Det siges, at folk træner til det årlige Vasalob.

Godt udasede tog vi på restaurant - "Farfars Hørna" - i Idre Fjäll. Vi fik en lækker svampesuppe. Til hovedret fik Nikolaj en kyllingeret, Søren renfilet og Ingrid en vegetarret. Desserterne var ikke værd at skrive om, men resten var lækkert og dejligt.

Onsdag, den 13. februar

2008-02-13 20:43:12

Temperaturen om formiddagen på 0-punktet, og vi gik i stedet en tur på vore fødder.

Senere blæste det op, og Ingrid forsøgte sig alene på ski, med vekslende held. Der var meget glat på Idre Fjäll, så vi fik afprøvet "auto-sock'en". Den virkede fint!

Vi fik Irish coffee på Pernille Wiibergs hotel, og kørte hjem og lavede pesto og spiste pasta.

Torsdag, den 14. februar

2008-02-16

Ingrid og Nikolaj tog separat tur på Idrefjellet og Søren havde mere lyst til at se Grövelsjö, som ligger ca. 30 km nord for Idre. Her er meget mere vildt og mere egnet for langrend end for alpinski. Her bør man komme tilbage en anden gang.

Desværre svigtede kameraet, så man må nøjes med ovenståedne link. I øvrigt sneede det tæt, så det var en spektakulær tur (for dem, der kan lide at køre i bil :-))

Vi lagde også puslespil. Endda to gange.

Fredag, den 15. februar

2008-02-16
Her er udsigten over den frosne sø set fra stuen ...
Og Nikolaj i en foretrukken position.

Her kunne man jo også vælge at mellemlande ....

Udsigt over Idrefjellet på broen fra hytten mod selve Idre.
Vi havde en lækker tur på Idrefjellet. Vi mødte også et "skovuhyre" ...

Lørdag, den 16. februar

2008-02-16
Vi kom af sted 7:30 og havde en problemfri tur hjem med ankomst ca. 18:30.