Skiferie Idre '09

Fredag, den 6. februar

Ingrid og Nikolaj henter Søren på Lundbeck ca. 13:30

Vi ankommer til den lejede hytte i Säffle kl. ca. 20. Turen gik fint, dog var det meget diset og tåget den sidste halvdel.

Aftensmad: franskbrødsmadder. Hytten primitiv, men ok. Den tidligere logerende havde sat sig sine spor i form af tobaksrøg, som stadig hang i det lille hus. Vejret fugtigt, et par grader over 0.

Lørdag, den 7. februar

Vi kører af sted ca. 10.30, og efterhånden bliver det koldere og der kommer sne. Specielt strækningen fra Malung til Särna (100 km) var slem med snefald og usigtbarhed.

Vi ankommer til Idre ca. 16, hvor vi henter vores nøgle og finder vores hus. Masser af sne og kulde. Herligt.

Om aftenen kom et svensk monster af en sneplov. De ved godt, hvordan man effektivt fælder træer og flytter sne i Sverige!

Søndag, den 8. februar

Vi køber ind og lejer udstyr, så vi er klar til næste dag. Og spiser til aften i Hotel Pernille Wiberg på Idre fjäll. Der var en del snefald, så bilerne sad lidt fast rundt omkring. Stadig koldt!

Mandag, den 9. februar

Vi kommer endelig igang med at stå på ski, efter at vi først havde anskaffet en rygbeskytter til Nikolaj. Efter sigende vigtigt når man kører på snowboard.

Alle tiders dag på skibakken, vi fandt hurtigt talenterne frem fra sidste gang og prøvede forsigtigt grænserne af. Ingen styrt!!

Den svenske snerydder kunne ikke forhindre nyt snefald, og vi kom ingen steder, før vi selv (= Nikolaj) skuffede sne ...

Billederne til højre er fra søen neden for huset (og dette er også tilfældet med top- og bundbanneret på siden)

Nikolaj i action på snowboard

"Dantes" - vores favoritrestaurant på fjeldet - god til både pizza og pasta.
Monsteret til højre er ikke en jernbanevogn, men en detalje fra en af de store liftapparater.

Den sene eftermiddag bød på et fantastisk rødt skær på skibakken.

Det blev til en del billeder, for aftenbelysningen var særdeles fotogen...

Tirsdag, den 10. februar

Endnu en kold og klar solskinsdag. Om morgenen viste termometeret minus 30 grader.

Det meste af dagen tilbringes på skibakken. Herligt!

Ingrid forsøger sig med stort held at bage vafler, og dertil flødeskum og hjortronbär.

Vi tog fotoapparatet med op i liften - kkkkolde fingre - og ovenfor ses resultatet.

Nedenfor ses Nikolajs panoramaeksperimenter. Billederne er taget fra toppen af fjeldet.

- og endnu nogle billeder fra toppen

Ikke al energi var opbrugt. Nikolaj og Ingrid kælkede indtil mørkets frembrud.

Onsdag, den 11. februar

Den ene dag ligner den anden. Heldigvis. Igen minus 30 om morgenen og plus sol og skifornøjelser. Og igen frokost på restaurant Dante. Og igen vafler til aften.

Nikolajs hulegen presser sig på, se efterfølgende dage for fuldendelsen.

Nedenfor: reportage fra aftenens vaffelgilde. Som det ses, virkede den elektriske røremaskine ikke.

Torsdag, den 12. februar

Sidste dag på ski - denne gang. Og vi sporer stadige fremskridt. Igen sol, men lidt mildere, i hytten minus 20. Til aften graver Nikolaj og Ingrid hule ud. Til aften kartoffelgratin.

Fredag, den 13. februar

Vi kører en tur til Grövelsjö. Spiser frokost på Grövelsjöns Fjällstation. Eller laver vi så lidt vi nu kan ... Nikolaj og Ingrid laver forbedringer til snehulen.

Grövelsjön

Udsigten fra fjällstationen

Lørdag, den 14. februar

Efter endt pakning og rengøring kommer vi af sted kl. ca. 8 i flot solopgang. Turen gik fint hjem, vi var hjemme kl. ca. 19.

Morgenlyset ved afgang. På forhåbentligt gensyn !!