Vinterferie Rånäs 2010

Fredag, den 12. februar

12feb10: Afgang fra Lundbeck kl. 14:15. Fint kørevejr og vi ankommer til campinghytten kl. 20:30. Klingende frost, stjerneklart og stille. Dejlig hytte.

Lørdag, den 13. februar

Afgang fra Duse Udde camping kl. 11.

Vidunderlig tur nordpå, fuld sol og frost og gode veje og ikke for megen trafik.

I Malung tanker vi op og vi spiser kinesisk buffet på den lokale kinesiske restaurant.

Ankomst til skolen kl. 16:30. Vi beser hytten og er vidne til en smuk solnedgang henover søen, som hytten ligger umiddelbart ud til. Ejeren af huset

hedder Anders, men i stedet er det hans svoger + søn, som introducerer os for faciliterne, herunder brændeovne etc.

Her er hytten i Udde Camping syd for Säffle ved afgang

Papirfabrik ved Grums og udsigt over Fryken

Turen er særlig flot fra Stöllet til Malung
Vi nåede lige solnedgangen, som den ses fra vores hytte
Her er den herlige stenovn

Søndag, den 14. februar

Vi havde jo nævnt overfor svogeren, at vi jo ved at leje et hytte et så afsides sted måtte regne med, at der ikke var internet, hvilket jo ikke var så godt. De ville så se, hvad de kunne gøre, og - minsanten - om formiddagen kommer de med grej, så vi kan gå på mobilt bredbånd. Formedelst 100 sek for ugen, uden begrænsning. Det var jo herligt. Ganske vist er det meget langsomt, men vi er jo på ferie, så skidt.

Vejret fremragende smukt, vi tager billeder på søen og vi kører lidt rundt i nærmeste omegn, inden vi kører de ca. 50 km til Älvdalen, som er nærmeste by med et supermarket af en vis størrelse. Vi fouragerede der, bl.a. med en kælk.

Vi har lavet en travesti rundt om en ø mit i søen

Österdalälven som løber langs vejen til Älvdalen

Nikolaj nåede lige netop ikke at sætte time lapse op til solnedgangen ...

Efter solnedgang kom en flot dis ud over søen

Mandag, den 15. februar

Endnu en flot dag vejrmæssigt. Nikolaj og Søren ville ud på fotosafari, men bilen ville ikke starte, selv ikke med det medbragte nødbatteri. - I stedet

laver vi ingenting, går tur etc.

Vi var ikke heldige med bilturen, til gengæld var vi heldige, da vi gik lidt ud på søen: En flok rådyr løb fotogent hen over søen i fint lys. Så derfor en serie rådyrbilleder

Og så en spætte

Tirsdag, den 16. februar

Nu er bilen blevet hovedpersonen. For selv med et fuldt opladet nødbatteri vil bilen ikke starte. Anders Högberg fik en af naboerne til at komme med sin gamle Volvo, og heller ikke den kunne levere strøm nok. Men han kunne levere et telefonnummer til et værksted i Särna (23 km væk) og de vil komme i eftermiddag.

Leif i Kalundborg (Hyundai) mener, at den gamle Volvo nok ikke kunne levere strøm nok og hælder til, at batteriet nok er stået af. Leif siger, at et nyt batteri skal have 75 amperetimer, helst 90.

En mekaniker kom fra Bilservice i Särna AB og bilen startede ved hjælp af et batteri indbygget i lastbilen, han kom i. Mekanikeren kunne ikke se nogen fejl og anbefalede at vi kørte en lang tur. Vi aftalte, at vi skulle køre til Särna for at mekanikeren kunne checke batteriet.

Nikolaj og Søren kørte derfor til Särna og blev budt på kaffe og kage af mekanikeren Pontus og hans mester Bertil. Vi havde en hyggelig stund og talte om vind og vejr.

Da det gjaldt om at køre en længere tur, havde Søren på kortet udfundet et sted med nogle tilsyneladende stejle fjelde. Vi kørte derfor ned ad en sidevej, som godt nok virkede lidt glat efter dagens lette snefald. Vi kørte derfor meget langsomt, men pludselig kurede bilen lige så stille - i grøften. Ups.

Efter nogle forgæves forsøg på ved hjælp af skovling og montering af snekæder at få bilen op af grøften, måtte vi igen ringe til Bertil og Pontus. Pontus kom efter nogen tid i en gammel Land Rover med trækspil og bilen blev uden problemer trukket fri.

Vi sagde til Pontus, at uden helt at vide, hvordan vi kunne få det formuleret, ønskede vi ikke at se ham mere i dag ...

De beskrevne bummerter overskygges heldigvis delvis af Nikolajs professionelle billedmæssige pressedækning

Drengene i forventede positurer

De sørgelige billeder taler for sig selv

Fingeren i vejret skyldtes et blødende sår fremkaldt i forbindelse med montering af snekæder

Et lille plaster på såret var, at mekanikeren skulle undervises i at montere snekæden :-)

Man kunne jo bare have læst, hvad der stod på skiltet!

Der afregnes i det lune førerhus

Onsdag, den 17. februar

En dag uden behov for autohjælp. Dagen gik med en udflugt til Fulufjället - www.dalarna.se/fulufjallet - hvis fornemste seværdighed er Njupeskär, som med sine 93 meter er Sveriges højeste vandfald. Vi kørte dertil via Särna-Mörkret. - For at nå til vandfaldet, skulle der vandres 2 km

Den lille røde plet på billedet til højre er Ingrid ...

Get Flash to see this player.

Torsdag, den 18. februar

Søren kører til Älvdalen og køber ind. Ellers en indedag med diverse aktiviteter koncentreret på bøger og computere.

Besøg af Anders Högberg. Lang snak over et par kopper kaffe. Anders fortæller, at der både er los, ulv, bjørn og elg. Så mange ulve endda, at det drastisk er gået ud over antallet af elge.

Nikolaj eksperimenterer med at vise panoramabilleder på en anden måde ...

Fredag, den 19. februar

Ikke de store aktiviteter. Vi studerer nogle særprægede huller i isen. Anders forklarer, at det er "lommer" af relativt varmt vand, der pludselig bliver frigjort fra bunden. Og når isen er mindre tyk, som i år da sneen kom før isen, smelter denne vandboble hul igennem isen. Man bør derfor passe meget på disse huller. Nikolaj skulle have hele hånden ned i det kolde vand.

Lørdag, den 20. februar

Dramatisk hjemtur. Først ville bilen ikke starte - er det mon nødvendigt, bare fordi man kører Hyundai? - Men vi fik den startet ved Anders' hjælp. Han kom med intet mindre end 2 biler, og med 2 sæt ledninger lykkedes det endelig at få omdrejninger nok på startmotoren til at få maskineriet i gang. Desværre fik vi ingen billeder.

Hjemturen foregik i et kæmpe snevejr, som lukkede flere hovedveje, men heldigvis ikke den rute, vi valgte, som gik ind i landet (over Mora, Vansbro, Mariestadt og Jönköping). Men det var en flot tur. - Og en dejlig ferie tog sin ende.