Salgssucces

Af Jørgen Mønster Pedersen


Rhônevinene er ved at fortrænge de billigere spanske vine fra hylderne. Således kan vinindkøber Tom Brandis hos GOBI, der har den klareste profil inden for Rhônevine blandt danske supermarkeder, oplyse, at Rhône er steget til over 20 procent afvinomsætningen, og at det primært er sket på bekostning af salget af spansk vin i prislejet 30 til 60 kr.

"Da vi for nogle år tilbage begyndte at interessere os for Rhônevine, var der kun nogle få fra den traditionelle vinbranche, som importerede vin direkte fra de små producenter. Vi havde derfor mulighed for at bygge et bredt sortiment af Rhônevine fra mange små, men gode producenter og præsentere vine af høj kvalitet til en uhørt lav pris", siger Tom Brandis, der mener, at Rhônevinenes succes skyldes, at smagen passer den danske forbruger godt, og at det ikke kun er et spørgsmål om pris, men i høj grad om kvalitet og stil.

"Producenterne i Rhônedalen er rent teknisk blevet væsentlig dygtigere gennem de seneste ti år, så man i dag kan finde Côtes-du-Rhône og Côtes-du-Rhône Villages af høj kvalitet og meget forskellig stil, lige fra de meget kraftige Syrahdominerede typer over til den elegante og komplekse type overvejende lavet på Grenache. Denne store variation i stil gør, at man ikke bliver træt af at drikke Rhônevine i modsætning til den meget ensartede stil, som findes i andre områder", mener Tom Brandis.

 


I specialhandlen har man også mærket den voksende interesse for Rhône. Christian Søndergaard fra Jysk Vin i Randers, der har et af landets bedste Rhônesortimenter, fremhæver også det gode forhold mellem pris og kvalitet, men understreger desuden, at "gennemsnitsforbrugeren er villig til at gå lidt højere end tidligere for dagligvinen/lørdagsvinen. En god Côtes du Rhône Villages til 60-75 kr. anses ikke længere for at være voldsomt dyrt, og 'samleren' har opdaget, at der i prislejet 100-125 kr. fås meget for pengene i Rhône".

Spørgsmålet er bare, om den store interesse medfører prisstigninger på vinene. Her påpeger Tom Brandis, at det ikke er sket endnu, og "at vinbønderne i Rhônedalen - bortset fra ganske få undtagelser - har bevaret fødderne på jorden. Selv om de har haft tre helt fantastiske årgange, 1998,1999 og 2000, er succesen ikke steget dem til hovedet, og priserne er, foreløbig i hvert fald, kun steget lidt".

Christian Søndergaard er dog bange for, at det ikke vil vare ved.

"Den store fokus på Rhône vil betyde, at vi i lighed med andre 'kultområder' vil se store stigninger, specielt på Nordlig Rhône, Châteauneuf og de bedste producenter fra det øvrige sydlige Rhône", siger han.

Og konklusionen herfra må så være: Lad os skynde os at købe noget fra de seneste tre gode årgange, inden der sker alt for meget med priserne.

jorgen. monster, pedersen@pol.dk